Despre Oana Arion nu ştiam prea multe, însă în cele două zile pe care le-a petrecut cu noi în grupul de Facebook ” Cartea – Portal pentru suflet ” , am descoperit o femeie hotărâtă și extrem de conștientă de valoarea ei, iar despre scriitoarea O.G. Arion am aflat că este deosebit de prolifică și apreciată. Recordul ei de a scrie un roman este de șapte zile (!) și să nu mai vorbim despre speciile diferite pe care le abordează...
„Fiecare dintre noi poate deveni protagonistul unei aventuri incredibile. Acesta se pare că este principiul de la care a pornit scriitoarea în momentul în care şi-a construit personajele, făcându-le să trăiască şi să evolueze în paginile romanelor sale.
Absolventă a Facultăţii de Drept din cadrul Universităţii Spiru Haret, în anul 2004, Oana Arion nu profesează decât foarte puţin, preferând o viaţă boemă, motivată de satisfacţii personale unei cariere în mediul juridic şi acceptând provocări profesionale dintre cele mai neobişnuite, ca de exemplu postul de decorator floral sau cel de manager de cafenea.
În anul 2015 debutează cu romanul Ultimul viking, roman publicat sub pseudonimul O.G. Arion (acronimul prenumelor Oana Gabriela) şi care va deveni curând primul volum al unei serii urban fantasy numită Nemuritor. În următorii doi ani vor apărea Te voi găsi, Dincolo de timp, Prin cenuşă de visuri şi Pentru că eu sunt. Pentru că tu eşti.
În vara anului 2018, scriitoarea schimbă total registrul şi publică FUGI! ‒ o distopie thriller, reuşind astfel să-şi surprindă cititorii. Urmează romanul S.L.A.D.E. ‒ un thriller polițist cu accente horror și Al zecelea clan. Focul, primul volum al duologiei cu același nume.
Cea mai recentă carte publicată, apărută în primavara lui 2020 este La marginea lumii, primul volum al unei serii de amploare care va cuprinde șase volume și se va numi Somnul zeilor. La marginea lumii a reprezentat o nouă provocare, scriitoarea schimbând din nou genul literar și orientându-se de data aceasta către epic fantasy, construind de la zero o lume în care realul se îmbină cu fantasticul pe fondul intrigilor de curte, al răzbunărilor și al luptei pentru putere. Acest roman poate rivaliza cu cele scrise de maeștrii genului și este unul dintre puținele de acest fel aparute pe piața românească.
Din proiectele de viitor fac parte romanul Ego (care va fi lansat cel mai probabil în această toamnă) şi două spin-off-uri ale seriei Nemuritor: Când soarele apune şi Când răsare luna. De asemenea, are în curs de pregătire romanul STAI! ‒ o distopie thriller din universul FUGI! și Ava Nan și oglinda de argint ‒ o carte pentru copii, un fantasy cu toate ingredientele necesare pentru a fermeca nu doar tinerii, ci și cititorii de toate vârstele.
În prezent locuieşte în Bucureşti împreună cu soţul său şi cu cele două pisici – Tomi şi Nera şi este directorul Editurii UP, în cadrul căreia a derulat două proiecte majore şi anume #Fiidiferit #Citeşte (proiect care se adresează liceenilor) şi Clubul de lectură Eu citesc, urmând ca foarte curând să dea startul a două alte acțiuni și anume Neconvențional (o serie de evenimente în cadrul cărora autori de la mai multe edituri, grupați pe genurile abordate își pot întâlni cititorii într-un cadru relaxat și casual) și un curs de scriere creativă.”
Mai jos vă redau interviul așa cum a avut loc...
Oana Arion : Bună seara și bine v-am găsit.
Florin Ciprian Ursulescu : Ne bucurăm că ești aici, mai ales că sunt multe lucruri interesante de aflat de la tine...
Sper sa petrecem un timp plăcut împreună!
Dana Bede : Oana, care a fost cel mai greu moment din cariera ta de până acum? Felicitări pentru minunatele tale cărți. Recunosc că ești o scriitoare dragă mie...
Oana Arion : mulțumesc frumos. Au existat câteva momente dificile și cred că în top se află ziua în care, fiind invitată la FILIT, am cerut fostei edituri să-și respecte angajamentul și să-mi trimită cărțile la Iași. Răspunsul primit a fost că, dacă vreau să am cărțile, va trebui să mi le cumpăr (la preț de copertă, evident). Cred că în clipa aceea am realizat că nu mai am ce cauta acolo și ca drumul meu trebuie ia o nouă direcție.
Florin Ciprian Ursulescu: Am și eu o curiozitate... Ești absolventă de drept, însă ai ales o alta carieră... Cum ai făcut pasul spre literatură și de ce?
Oana Arion : Florin, am crescut în această tradiție, tatăl meu fiind expert criminalist, dar nu mi-am dorit niciodată să profesez. Am urmat cursurile Facultății de Drept pentru că aveam nevoie de o materie care să mă ajute logic, să facă puțină ordine în mintea mea de artist. Chestia cu scrisul a venit mult mai târziu. Aveam, cred, vreo treizeci și cinci de ani când am scris și publicat prima carte.
Ciortea Borbely Simona : Eu ma laud ca am comandat astăzi seria nemuritori și ca am vorbit la telefon cu doamna Oana. Va mulțumesc frumos pentru ca ați purtat un dialog cu mine și de abia aștept sa citesc toată seria, căci primul volum m-a fermecat!
Oana Arion : Simona, cu mare drag! Mă bucur ca seria va ajunge la tine și sper că va reuși să te cucerească
Florin Ciprian Ursulescu: Până să te apuci de scris cu ce era ocupată mintea ta de artist?
Oana Arion : Florin, cu ce NU era ocupată? Organizam evenimente și mă ocupam de partea de decorațiuni. Plus marketing. Plus un pic de contabilitate. Plus manageriere flower shop. Asta se întâmpla în 2015. Până anul trecut, când am deschis editura, am lucrat și am scris în paralel.
Florin Ciprian Ursulescu : Cat de importantă e imaginea unui scriitor și cum crezi că ar trebui să și-o creeze în așa măsură încât să atragă cititorii?
Oana Arion :Este copleșitor de importantă. Cred că există câteva reguli generale, cum ar fi faptul că trebuie să acționeze și să reacționeze cu moderație în spațiul public, social media etc, dar, în rest, fiecare își construiește imaginea în funcție de propria personalitate, gen literar abordat, țintele pe care și le-a propus, targerul de public vizat. Sunt foarte multe variabile.
Luciana Nazarov: Care sunt criteriile de care tineti cont in alegerea numelor cartilor publicate ? Care ar fi motivele publicarii sub pseudonim ?
Oana Arion : Numele cărților vin natural, le știu chiar înainte de a începe efectiv să scriu. Există și o componentă de marketing și de fiecare dată îmi pun întrebarea: titlul ăsta îl va face pe un cititor care nu a auzit niciodata de O.G. Arion să se oprească și să citească sinopsisul de pe coperta patru?
Raluca Pavel : Ce credeți ca lipsește pietei de carte din Romania?
Oana Arion :Oh, de unde sa încep? Cred că cel mai important lucru ar fi susținerea de către stat a proiectelor care vizează cartea, indiferent că este clasică sau contemporană, asta însemnând finanțări, promovare, programe în școli. Eu am încercat să duc proiectul #Fiidiferit #Citește în această direcție și să încerc o colaborare cu primăriile de sector, pentru că știu că în cadrul acestora există o secție dedicată evenimentelor culturale, dar m-am lovit de indiferență și chiar ironie.
Andreea Melinda Mirzea: Imi pare rau ca nu am auzit de Oana pana acum, e vina mea, imi e mai usor sa citesc pe Kindle asa ca toate cartile mele au autori straini.
Pare o autoare pe gustul meu, fix genul de carti pe care le citesc eu, trebuie neaparat sa incerc si eu una dintre carti
Oana Arion : mai bine mai târziu decât niciodată 😂 Glumesc! FUGI! chiar există în format e-pub, a fost postată pe site, dar din păcate cererea pentru această variantă nu a fost foarte mare, asa că am renunțat (se pare că cititorii mei preferă cartea tipărită). Dacă dorești, dă-mi un semn și povestim. 😊
Andreea Melinda Mirzea: Oana, si mie imi plac cele tiparite, imi place senzatia pe care o simti in varful degetelor atunci cand le rasfoiesti si iubesc atat mirosul unei carti noi cat si cel al unei carti vechi, fiecare imi trezeste sentimente diferite dar nevoia m-a impins spre cele electronice pt ca un copil mic nu te lasa sa citesti pt tine asa ca furi ore din noapte in timp ce sufletelul isi face somnul cu nasul scufundat in pielea ta.
Oana Arion : Andreea, aștept un mail pe contact@edituraup.ro.
Florin Ciprian Ursulescu: Care sunt genurile pe care se axează Editura Up ?
Oana Arion: Florin, genurile pe care eu le promovez cu preponderență sunt fantasy (cu toate subgenurile sale), distopie, mystery&thriller și SF, mai exact toate acele genuri blamate în mediile "elitiste", dar care reprezintă cam 80% din piața de carte americană. La noi, dacă scrii fantasy de exemplu ești considerat scriitor de nișă, deci sub valoarea standard unanim acceptată de "capetele încoronate" ale litaraturii contemporane.
Florin Ciprian Ursulescu : Care e cea mai bună metoda de promovare a unui autor?
Oana Arion: Florin, mediul off-line. Cred cu tărie că cititorul se câștigă om cu om, prin interacțiune directă.
Raluca Pavel: Cat de importante credeti ca sunt grupurile literare de pe grupurile de socializare, atunci cand vine vorba despre promovarea autorilor romani contemporani?
Oana Arion: Raluca Pavel, sunt importante și reprezintă o etapă ce nu poate lipsi în procesul de promovare.
Raluca Pavel: Ne puteti spune, estimativ, cate manuscrise primiti anual la editura?
Oana Arion: Raluca, bună întrebare. UP funcționează de un an și jumătate și cred ca pana acum am primit peste două sute cincizeci de manuscrise. Din care am publicat trei. 😁
Florin Ciprian Ursulescu: Ce părere ai despre autorii care își scot cărțile în regie proprie?
Oana Arion: Florin, self publishing-ul este o variantă. Mai ales pentru cei care nu au răbdare sa aștepte o colaborare cu Editură sau nu sunt suficient de siguri de calitatea lucrării. În general, nu recomand. 😁 Percepția generală vis a vis de self publishing nu este una foarte bună. În plus, colaborând cu o editură autorul beneficiază de o editare profesionistă, de un marketing bine gândit, fără riscul de a face gafe puplice sau de a sufoca mediul online, de prezenta în cadrul târgurilor de carte etc. Mai zic? 😊
Raluca Pavel: Oana Arion, eu am publicat 5 carti in regim Self-Publishing, colaborand cu 3 edituri: Ars Docendi, Editura Fundației "I. D. Sîrbu" si Editura Contrafort. 4 carti au fost publicate sub atenta verificare a scriitorului Dumitru Velea, iar cea de specialitate, bazata pe teza mea de doctorat, a fost publicata in urma scrisorilor de recomandare a trei profesori universitari. Eu am platit tiparitul si am primit cartile. De restul, ma ocup singura: promovare, vanzare. Sunt sigura de calitatea lucrarilor mele, dar procentul luat din drepturi de autori, in urma colaborarii cu edituri/librarii mi se pare extrem de mic pentru munca depusa. Dvs. de ce nu recomandati self-publishing? Sau self-publishingul presupune tiparitul cartii la o tipografie, fara a avea ISBN (nici macar cel de autor)? 😳😇
Oana Arion: Raluca Pavel, ești un caz fericit. În ultimii ani au apărut pe piață multe cărți care nu au beneficiat de corectura sau tehnoredactare de calitate.
Raluca Pavel: Oana Arion, corectura imi apartine si imi asum greselile😶 cu fiecare retiparire, corectez. De tehnoredactare s-au ocupat cei de la edituri, dar.. una dintre cele 3 edituri, mi-a despărțit in silabe cuvintele in mod gresit. Imi prefer greselile, decat sa vad cuvinte despartite, la final de rand, intr-o carte de specialitate (ex. Ad-i-ca)
Oana Arion: Raluca, chestia cu despărțirea în silabe tine de tehnoredactare și de programul folosit. Recomand folosirea programelor dedicate.
Raluca Pavel: Exista prietenie intre autori? Ati legat prietenii cu scriitorii romani? Cu care? 😊
Oana Arion: Raluca Pavel, bineînțeles! Scopul principal al proiectului #Fiidiferit #Citește a fost să arătăm că se poate să facem lucruri împreună. Am mulți prieteni în piață de carte și mi-ar greu să-i enumăr pe toti fără să risc să uit pe cineva.
Florin Ciprian Ursulescu: Am auzit că ai scris o carte în 16 zile... Care e rețeta?
Oana Arion: Florin, greșit! Recordul este de șapte zile. Nu exista o rețetă. Mă rog, când spun că am "scris" o carte mă refer la partea de tastare efectivă, în spatele acesteia stând luni de research, planuri și idei.
Florin Ciprian Ursulescu: Cât de important e sa te documentezi pentru un roman?
Oana Arion: Este esențial. Chiar și un roman fantasy are în background luni de documentare. Povestea trebuie sa fie logică și credibilă, iar aceste două elemente se pot obține numai printr-o riguroasă cercetare.
Raluca Pavel: Care este cea mai mare dezamagire a dvs. din punct de vedere literar?
Oana Arion: Nu prea am avut dezamăgiri pentru ca în totdeauna am fost foarte selectivă și am luat în considerare absolut toate scenariile.
Florin Ciprian Ursulescu: In Romania se poate trăi din scris?
Oana Arion: Florin, voi răspunde sec și fără explicații: NU.
Raluca Pavel: Cat accent puneti pe recenziile bloggerilor? Aveti vreun blogger preferat?
Oana Arion: Raluca, discutăm aici despre prezentări de carte, pentru că recenzii în adevăratul sens al cuvântului sunt foarte puțini cei care fac. Aceste prezentări de carte sau recomandări sunt importante, dar nu trebuie pierdut din vedere faptul că, așa cum am spus mai devreme, cititul este subiectiv. Și da, am câțiva colaboratori cu care lucrez de mai bine de patru ani și pe care îi respect enorm: Andreea Baluteanu, Elis Iasmy, Oliviana Georgescu, Ana Sylvi Basica, Eva Anca, Alina Ioana Dinu, Catalina Coman, Teodora Cătană.
Florin Ciprian Ursulescu: Am citit foarte multe romane publicate de edituri cu multe greșeli de ortografie... Care ar fi explicația?
Oana Arion: Lipsa implicării acestor edituri, lipsa unui editor angajat sau colaborator, dezinteres? Nu știu.
Florin Ciprian Ursulescu: Să presupunem că am un roman pe care vreau sa îl dau spre publicare... Care sunt pașii pe care trebuie sa ii urmez? Ce mă sfătuiești sa fac?
Oana Arion: Florin, să intri pe site și sa citești condițiile. Glumesc! 😁 Primul pas ar fi trimiterea manuscrisului formatat conform cerințelor (puțină muncă de cercetare nu a stricat nimănui). În cazul în care povestea se încadrează în genurile promovate de către editura, se trece la următorul pas, adică oferta editoriala urmata de contract. Restul e istorie 😊
Raluca Pavel: Cum vi se par comisioanele librariilor? Aveti vreo librărie preferata cu care colaborati?
Oana Arion: Normale, având în vedere lacunele pieței de carte românești. Da, colaborez cu Librarium și FOX'S BOOK.
Raluca Pavel: Oana Arion, atunci cand vorbiti despre lacune, va referiti doar la lipsa unei promovari intense a autorilor romani, la lipsa calitatii din lucrarilor acestora sau la ce?😊
Oana Arion: Raluca, mă refer la lipsa unui sistem centralizat.
Raluca Pavel: Cum arata echipa ideala a unei edituri? De ce oameni de specialitate e nevoie, cu ce studii etc.?😊
Oana Arion: Cred ca asta ține de fiecare editură în parte, în funcție de necesitățile și obiectivele acesteia. Eu nu ma pot erija în deținătoarea adevărului absolut și să spun că rețeta perfectă e asta sau cealaltă.
Florin Ciprian Ursulescu: Sa presupunem că îți fac o recenzie negativă după ce ți-am citit un roman și o public pe blog și pe grupurile de Facebook, care e reacția ta?
Oana Arion: Florin, niciuna. Cel mult voi întra să-ți mulțumesc pentru părere. Cititul este subiectiv, iar în momentul în care am publicat, mi-am asumat faptul că romanele mele nu vor plăcea tuturor. Este dreptul tău să ai o opinie, fie ea pozitiva sau negativă, cu condiția să existe câteva argumente pertinente și nu doar "nu mi-a plăcut și gata.
Florin Ciprian Ursulescu: Ce carte din cele scrise de tine îmi recomanzi?
Oana Arion: În general, cea mai recentă este cea mai dragă. Până când te apuci de următoarea. 😁
Florin Ciprian Ursulescu: Ce presupune proiectul #Fiidiferit #citeste ? Poți să ne spui cum se derulează?
Oana Arion: Florin, #Fiidiferit #Citeşte este o campanie care se adresează în special publicului tânăr. Editura UP, în colaboarare cu editurile Tritonic, Trei, Herg Benet, Univers şi Quantum Publishers susţine şi promovează scriitorii români contemporani, iar acest proiect are ca scop aducerea adolescenţilor – şi nu numai – mai aproape de carte şi de lectură.
Reunind scriitori ce abordează stiluri şi genuri diferite, prin campania #Fiidiferit #Citeşte mi-am propus organizarea, cu sprijinul liceelor bucureştene a unei serii de evenimente, în cadrul cărora elevii pot discuta liber cu scriitorii invitaţi despre cărţi şi literatură, despre pasiunile proprii şi nu numai.
Am încercat să promovez ideea că romanele scriitorilor români contemporani sunt accesibile, antrenante şi interesante, majoritatea având în target-ul de public şi adolescenţii cu vârste cuprinse între 15 şi 18 ani. Prima ediție a avut loc în primăvara anului 2019 și a reunit doisprezece scriitori.
Florin Ciprian Ursulescu: Cine este autorul tău preferat? Care e cartea pe care ai recitit-o ?
Oana Arion: Îl ador pe Sadoveanu și sunt îndrăgostită de Rebreanu. I-aș reciti oricând cu mare drag pe Eco, Sienkiewicz, Thomas Mann sau Galsworthy.
Andreea Melinda Mirza: Ooo si eu sunt curioasa care este autorul preferat in materie de sf/fantasy, cine sau ce va inspira in directia asta?
Oana Arion: Sinceră să fiu nu am preferați și nici nu am surse de inspirație (mă refer la alți scriitori). L-am citit cu mare plăcere pe Asimov și îl ador pe Tolkien, dar în rest nu am favoriți în categoria sf/fantasy.
Florin Ciprian Ursulescu: Dacă unul din romanele tale apare în formă digitală pe internet, crezi ca te-ar avantaja? Ce părere ai despre cărțile piratate ?
Oana Arion: Florin, este firesc sa fiu împotriva piratării cărților, în general. Cat despre forma digitală, sper ca până la finele lui 2021 să avem toate cărțile din portofoliul UP în format e-book.
Florin Ciprian Ursulescu: Obișnuiești să citești scriitori români contemporani? Cine e preferatul tău?
Oana Arion: Florin, citesc cu mare drag scriitori români contemporani. Nu am un preferat, dar ii pot menționa pe Monica Ramirez, Raluca Alina Iorga, Laura Nureldin, Cristina Nemerovschi, Theo Anghel, Andrei Mazilu, Ana-Maria Negrila, George Arion și alții.
Florin Ciprian Ursulescu: Care e sursa ta de inspirație?
Oana Arion: Viata cotidiană, micile întâmplări de zi cu zi, oamenii pe care îi cunosc în diferite ocazii. Dacă știi să privești cu atentie în jurul tău, orice detaliu poate deveni sursă de inspirație.
Florin Ciprian Ursulescu: Cum crezi că te văd oamenii din jurul tău? Cum te-ai descrie in câteva cuvinte?
Oana Arion: Florin Ciprian Ursulescu, oh boy! Habar nu am. Imaginea mea publica nu difera foarte mult de ceea ce sunt în realitate, cu exceptia limbajului colorat (prietenii știu de ce 😁 ). Hai să-i întrebăm pe cei care mă cunosc.
Eva Anca: Care ti se pare cea mai mare provocare in munca de editor?
Oana Arion: Cred ca cea mai mare provocare este crearea unui concept unic potrivit fiecărui autor în parte. Acest concept însumează cartea, coperta, elementele imaginii publice, metodele de marketing s.a.m.d. Este nevoie de multa imaginație și de fler.
Beatrice Alina Sumedrea: Eu tot urmăresc postarile tale,să știu cand apare volumul 2 din Al Zecelea Clan.🙂Deci,în curând sau mai am de asteptat?
Oana Arion: Beatrice, nu foarte mult. Sper ca aul viitor sa reușesc să termin partea a doua a seriei "Al zecelea clan", volumul doi din "Somnul zeilor" și spin-off-ul seriei "Nemuritor". E clar, acum când enumăr toate aceste titluri, că Bubu va divorța de mine. 😁😁😁
Eva Anca: Ce surprize literare le pregatesti cititorilor din postura de autor? Dar ca editura?
Oana Arion: Eva Anca, în câteva zile va apărea cartea pentru copii scrisă de Costin Neață. În ceea ce mă privește, sper ca până la finalul anului să termin SF-ul la care lucrez și care se numește EGO.
Ana Sylvi Basica: Cum se impaca munca de editor cu cea de autor si ce anume isi doreste editura UP sa aduca pe piata de carte romaneasca, diferit si neconventional (ma refer aici la numele editurii - Unconventional Publishing)?
Oana Arion: Un altfel de abordare, mult mai casual. Încercăm să venim pe piață cu produse de calitate, cu povești bine scrise, iar pentru asta muncim mult și ne place. 😊 Într-o lume în care online-îl este la putere, încercăm să ne axăm pe proiectele offline, să ajungem mai aproape de cititor. Nu în vreme de pandemie, din păcate aceasta situație ne-a cam încurcat planurile, dar sperăm să recuperăm în toamnă timpul pierdut.
Cristina Apostol: Care a fost primul imbold in a scrie?! Un citat, o carte, o persoana apropiată sau o celebritate?! Sau un loc anume?!
Oana Arion: O serie extrem de cunoscută pe care am încercat să o citesc și nu mi-a plăcut. Aceasta a fost "scânteia", pentru că m-am încăpățânat să cred că pot scrie ceva mai bun 😁.
Oana Arion: Am și eu o întrebare pentru cei prezenți. Ce așteptări aveți de la scriitorii români? Care este atitudinea care v-ar face să vă doriți să le citiți cărțile? (Mă refer la prestația publică, pentru că, în definitiv, noi asta facem, vindem imagine înainte de toate.)
Andreea Melinda Mirza: Eu aleg cartile in functie de gen, ma uit putin la recenzii si mereu citesc "mostra". Odata ce o carte mi-a captat atentia si m-a facut sa traisc povestea din plin (eu le visez noapte, le traiesc intens si nu ma pot opri din citit nici cand simt ca imi ard ochii) voi reveni mereu la autorul care m-a facut sa ravnesc fiecare capitol.
Ma bucura insa enorm atunci cand autorul interactioneaza cu cititorii prin diverse platforme, cand ne tine la current cu proiectele viitoare, mai raspunde la cate un comm pe fanpage, are sesiuni live sau vorbeste despre o carte anume (cum si de ce a luat anumite decizii privind soarta personajelor), samd.
Nu ma astept sa isi dedice fiecare moment platformelor sociale, sunt constienta ca si autorii sunt oameni cu vieti private pe langa proiectele la care lucreaza dar imi place sa ii simt aproape.
Florin Ciprian Ursulescu: Oana, personal aștept decență și calitate. Pe mine m-au fermecat câțiva autori pe care i-am cunoscut prin ceea ce sunt ca oameni și le-am cumpărat și citit cărțile.
Un cititor intra in lumea creată de scriitor, încearcă să îl înțeleagă și implicit ajunge să îl iubească. E extrem de urât ca un om pe care l-ai "citit " să îți dovedească altceva prin comportament...
Scriitorul nu există fara cititori.
Ciortea Boberly Simona: Atunci când vezi o rochie și îți place la nebunie, o cumperi si o porți. Dar s-ar putea ca respectiva rochie sa nu stea bine pe corpul meu. Se întâmplă,ca în fun ție de trup: înalt, scund, slab, gras, normal etc o rochie sa te prindă bine sau nu. În cazul în care nu te prinde, cel de la magazin nu te face proasta pe tine ca și cumpărător ca nu ți se potrivește rochia.
Am dat peste atitudinea anumitor scriitori romani, care în momentul în care le arăți ca a lor carte nu este pe gustul tau și e posibil sa nu avem aceleași gusturi, te face proasta și nu mai scriu vulgaritatile peste care am dat. Putem avea o discuție în care fiecare zice de ce da și de ce nu. Și sa ne respectam. Îmi este frica sa citesc o carte a unui scriitor roman și sa imi spun părerea mea!
Laura Maria: Mai nou, scriitori romani scriu despre personaje din alte tari și de pe alte continente. Plasează acțiunea în locații mai exotice.
Nu ma deranjează, atâta timp cât nu o plasează doar cu o simpla menționare. Am observat lipsa de cercetare, atât ca decor, cât și ca mentalitate cultura. Și asta ucide farmecul cărții.
Pentru mine nu e suficient sa menționezi ca x e din New York, și ca are un job pe 5th Avenue. Fă-mă sa simt pulsul New Yorkului, fiecare cuvânt sa ma transforme în ochii personajului tău. Sa vad și sa simt cum simte el. Ca prestație publica, ma aștept la mai multa decenta și asumare.
Pe lângă jigniri, mai avem și cazuri care se ascund după deget când e vb de plagiat, sau care încearcă sa găsească o scuza pentru fiecare greșeală, și sa o mature sub preș.
Oana Arion: Laura Maria, sunt perfect de acord cu tine. Eu sunt unul dintre acei autori care aleg să nu plaseze acțiunea în România, nu pentru ca nu aș fi patriotă, ci pentru că povestea are astfel mai mult potențial. Dar în spatele ei se afla luni întregi de research, Google maps, calcularea distanțelor, poze, relatări, site-uri ale locațiilor folosite.
Florin Ciprian Ursulescu: Oana Arion dacă ești autor român...ar trebui să promovezi locul in care trăiești și de unde te inspiri... De ce locurile din Romania nu au potențial? Un castel din România, o cetate, o legendă eu zic că sunt foarte intetesante...
Oana Arion: Florin, nu alegi povestea, ci te alege ea pe tine. Nu poți forța un anumit gen de povestire doar ca să se potrivească. Nu am intenționat sa exclud România din schemă, s-a întâmplat pur și simplu. Și, până la urmă, de ce un scriitor român trebuie să-și plaseze acțiunea în România? Într-un thriller cu un criminal în serie, de exemplu, ți se pare extrem de appealing ca subcomisarul x să urmărească suspectul cu Loganul din dotare? Zic și eu...
Florin Ciprian Ursulescu: Oana Arion mulțumesc pentru răspuns.
Ana Sylvi Basica: Sincer, pentru mine conteaza cel mai mult cartea, creatia, arta. Nu ma intereseaza unde isi plaseaza autorul actiunea, in Romania, in strainatate sau pe Marte, conteaza sa ma convinga si sa imi trezeasca emotii, sa imi spuna ceva si sa simt stilul autorului, acel ceva propriu. Intr-adevar, ajuta ca autorul sa fie agreabil si sa dea dovada de fair-play si de bun-simt. Pot sa nu stiu nimic despre el si sa imi placa foarte mult ce scrie, caci se spune "less is more". Prea multa expunere uneori strica, mai ales daca se merge prea departe cu lauda de sine, cu lipsa de fair-play si alte asemenea atitudini. Nu as judeca opera din perspectiva acestor abateri, daca as citi-o si mi-ar placea, insa clar imi influenteaza dorinta de a citi cartile unor astfel de autori, in sensul in care o diminueaza drastic. In concluzie, un autor care da dovada de bun-simt, fair-play si lipsa de ipocrizie in raport cu ceilalti, fie ei cititori sau alti autori, va fi apreciat pe termen lung, zic eu.
Eva Anca: Eu astept sa fie cat mai originali, sa aiba povesti pe care sa ma bucur ca le-am citit, nu sa simt ca a fost o pierdere de vreme. Sa aiba o imaginatie care sa merite pusa pe hartie. Cat despre atitudinea lor publica, nu pot spune ca ma influenteaza prea mult. Chiar sunt cazuri de autori ale caror carti am continuat sa le citesc, desi atitudinea lor din online mi-a provocat dezgust in trecut. Pana la urma, citesc cartea, nu am legatura cu autorul.
Vad ca se discuta despre plasarea actiunii. Din punctul meu de vedere, atata timp cat povestea este captivanta, chiar nu conteaza ca actiunea se petrece in Romania, in alta tara din Europa, in America sau in Asia. Mi-e fix egal ca pe personaj il cheama Ion sau John (sper ca ati prins ideea). Nu consider ca doar pentru ca un autor este roman il obliga sa scrie povesti de pe plaiurile noastre autohtone. Sigur, avem locuri frumoase, oameni interesanti, dar imaginatia autorului nu trebuie limitata astfel, dupa parerea mea. In plus, atunci cand scrii un fantasy, de exemplu, poti crea chiar tu o lume, nu vad de ce sa fii obligat sa aduci actiunea in Romania, decat daca iti doresti asta.
Cristian Ionuț Cărpenaru : Având în vedere că se tot afirmă, de foarte multă vreme, că toate subiectele au fost epuizate în literatură și că la momentul actual această se afla într-o stare de epigonism, consideri că scriitori pot să surprindă in continuare prin inovație, dar mai ales să cizeleze măcar într-o oarecare măsură tânăra generație?
Oana Arion: Bineînțeles! Chiar dacă pe subiectul ales s-a mai scris, un roman poate surprinde prin unghi, viziune, stil, perspectivă, personaje etc. Cât despre tânăra generație, crede-mă, este extrem de curioasă. Dacă interesul ar fi canalizat într-un mod inteligent, sunt convinsă ca rezultatele ar fi spectaculoase.
Cristian Ionuț Cărpenaru: Pentru a putea scrie o literatură care să nu devină simplă maculatură, consideri că ar di bine ca pe lângă un pix și coli sau, după caz, un laptop, viitorul scriitor trebuie să aibe, pe lângă cunoștințe gramaticale și un anumit stadiu de cultură sau este suficientă puterea imaginației?
Oana Arion: Cristian, dacă tu îmi arăți o balerină care poate dansa pe o scenă fără să aibă în spate ani de exercițiu, eu îmi mănânc toate cărțile 😁😁😁😁. Este necesar un bagaj imens de informații, documentare, mii de cărți citite la activ. Și da, stăpânirea excelentă a regulilor gramaticale, de ortografie și de punctuație.
Florin Ciprian Ursulescu: Personal consider că o promovare online este foarte importantă în zilele noastre. Urmărești sa faci o astfel de promovare pentru romane tale și care ar fi strategia ta?
Oana Arion: Promovarea online este o parte importantă a marketingului. Personal, așa am început. Varianta e-book a "Ultimului viking" a circulat și a "bubuit" în online, înainte de a fi lansat la Gaudeamus 2015 și să se vândă în peste 7000 de exemplare în prima lună de la apariția în format tipărit. Promovarea online, atât la nivel de editură, cât și în ceea ce privește propriile cărți se face gradual, pentru a evita intoxicarea publicului, prin promoții, prezentări ale colaboratorilor, concursuri și interviuri. Consider că trebuie să existe o limită a acestui tip de promovare, pentru că este foarte ușor să exagerezi și să sufoci. Încet și cu măsură.
Ana-Maria Negrilă: Te-ai gândit vreodată să scrii și literatură polițistă? Ceva background ai. 😀
Oana Arion: Ana-Maria Negrila, S.L.A.D.E. este thriller polițist. Din păcate, sursa mea de inspirație nu mai este și nu am apucat să creionez vreo poveste. Nu știu, poate în viitor. Până una alta, m-am apucat de SF. 😁 Te pup!
Cristian Ionuț Cărpenaru : Care este, din punctul tău de vedere, diferența dintre " mâzgalitură" și literatura de calitate?
Oana Arion: Răspunsul este mult prea amplu. Începând de la compoziție, personaje tridimensionale, plot, procentul descrierilor comparativ cu ponderea dialogului, perspectivă, timpul narațiunii, vocea naratorului, twist-urile, logica și claritatea acțiunii și terminând cu detaliile legate de elementele de spațiu și timp folosite, o scriitură poate fi valoroasă sau nu. Atunci când într-un paragraf amesteci prezentul și perfectul compus, adaugi elemente care la momentul acțiunii nici nu fuseseră inventate sau nu sunt specifice zonei, când plasezi acțiunea în Franța și le dai personajelor nume bulgărești sau suedeze (sunt exemple exagerate, dar necesare pentru sublinia ideea) nu poți vorbi despre o scriitură de calitate. Chiar și un roman fantasy trebuie sa fie documentat, logic și clar, indiferent dacă discutăm despre un urban sau un epic.
Florin Ciprian Ursulescu: Consideri că autorul O.G. Arion vinde indiferent de genul abordat?
Oana Arion: Așa se pare 😁 (și nu vreau să fiu lipsită de modestie, deși termenul lipsește din vocabularul meu).
Florin Ciprian Ursulescu: Mulțumim Oana Arion pentru timpul acordat și îți dorim mult succes in carieră.
Oana Arion: Florin, și eu îți mulțumesc pentru invitație și pentru întrebările mai mult decât interesante. ❤️
Până la Oana Arion, nu știam că avem scriitori de urban fantasy în țară și nici nu aveam idee ce presupune acest gen... Însă acum, nu doar că știu, dar îmi doresc să citesc, să înțeleg și să evaluez măcar una din cărțile acestei autoare.
Știu că v-am stârnit și vouă curiozitatea, așa că vă rog să achiziționați romanele Oanei și ale editurii pe care o patronează.
Mulțumesc!
Felicitări Te susținem incontinuare
RăspundețiȘtergereFelicitări!Succes în ceea ce faceți!
RăspundețiȘtergereFelicitări!Succes în continuare!
RăspundețiȘtergereCasa mea a fost plină de nesfârșite probleme și mizerie care au dus la divorțul pe care nu mi l-am dorit niciodată cu soțul meu. Totul s-a prăbușit și ne-am dus pe drumuri separate. Am încercat să merg mai departe, dar mi-a fost atât de greu pentru că încă îmi iubeam soțul și fiica mea a plâns mereu dorindu-și tatăl înapoi. Nu am avut de ales decât să caut ajutor, ceea ce m-a determinat să îl contactez pe DR DAWN după ce am văzut atât de multe remarci bune despre munca lui. M-a asigurat că mă împac pe mine și pe soțul meu cu vraja lui de reconciliere pe care a făcut-o. Sunt bucuros să vă spun tuturor că am obținut rezultatul dorit după 2 zile și dragostea și fericirea au fost restabilite și ne-am revenit împreună și cred că va fi pentru totdeauna pentru noi și toate mulțumim lui DR DAWN pentru că a făcut atât de mult pentru a-mi salva familia. . Nu este niciodată prea ocupat să ajute pe cineva. Așa că contactează-l acum dacă și tu ai nevoie de ajutor. e-mail-i acum prin: ( dawnacuna314@gmail.com ) Whatsapp: +3550685677099 / +2349046229159 Acest comentariu de apreciere vine de la Julia Lorenzo.
RăspundețiȘtergere