Treceți la conținutul principal

Cronica barbară de Ana-Maria Negrilă

 




Editura Hyperliteratura
Pagini: 312

Cu ceva timp în urmă, mai precis în **11.10.2021**, mă declarasem fascinat de primul roman istoric al autoarei Ana-Maria Negrilă și spuneam încă de pe atunci că acest nou proiect i se potrivește ca o mănușă, pentru că a reușit să îmbine istoria de care este pasionată cu fantezia, pe care a consolidat-o în romanele ei absolut fascinante și create precum un demiurg ce suflă viață asupra unor mogâldețe de praf.
Dacă în **Cele patru oglinzi ale adevărului**, îl cunoaștem pe tânărul și talentatul Stefano, care, amăgit de Miro, prefăcutul lui prieten, ajunge să fie un sclav ce străbate lumea într-o călătorie inițiatică până îl întâlnește pe renumitul doctor Ruggiero, de această dată avem o altfel de călătorie, tot inițiatică, însă inversă, dinspre locuri îndepărtate și păgâne, spre locurile de baștină. Nu, de această dată, eroul principal nu evoluează academic, ci se regăsește. Își reface legăturile rupte inconștient și prea devreme.
Personajul principal este deosebit de complex și am putea discuta despre natura lui multă vreme, lăsând loc la diverse interpretări. Ymar, Hamid sau Ugo sunt doar niște nume întâmplătoare pe care fie și le-a ales, fie a fost strigat de stăpânii lui, tânărul născut pe meleagurile noastre și răpit de niște necunoscuți pentru a deveni sclav. Romanul acesta este despre el și, ceea ce este fantastic de credibil, toată această poveste este realizată la persoana întâi cu ajutorul unor epistole-jurnal scrise de două entități distincte, Hamid și Ymar, ce sălășuiesc într-un singur trup. Cum este posibil asta? Ei bine... Vă propun o teorie, deși mi-au mai trecut și altele prin cap!
Omul, prin natura lui, nu suportă suferința, nu suportă durerea de niciun fel, și atunci fie refulează în plâns și se descarcă pentru moment, fie, atunci când suferința este mai îndelungată, psihicul face ceva irațional pentru a se proteja. Sunt cazuri în care există o amnezie disociativă (psihogenică) ce poate fi cauzată de traume sau șocuri emoționale, de exemplu în cazul unor crime violente, abuzuri etc., în care omul nu-și mai amintește absolut nimic, ori creierul se refugiază într-un alt personaj pe care îl lasă să îi conducă viața, adică apare o tulburare de identitate disociativă sau o personalitate multiplă.
Hamid este principalul stăpân al trupului, un om docil, simplu și temător, iar Ymar este un djinn, un duh rău capabil de ferocități inimaginabile pentru a supraviețui și care nu se dă în lături de la furt, crimă sau înșelătorie...
Hamid avea nevoie de Ymar pentru a supraviețui, iar Ymar avea nevoie de un trup. Totuși, cei doi știu foarte bine unul de celălalt și se bat pentru întâietate.
"Ymar este fratele meu geamăn, care dintr-un capriciu al sorții nu a primit alt corp și a rămas prins în al meu ca una dintre muștele prinse în bucățile de ambră arătate de Ruggiero. Ymar sunt eu, iar eu sunt Ymar! Este imaginea mea în oglinda apei și, asemenea unei imagini oglindite, mâna mea dreaptă devine mâna lui stângă. Eu trăiesc la lumina soarelui, el în zona tulbure, ascunsă, de dincolo de lume. Eu sunt Narcis, el este cel din adâncul izvorului. Astfel, ne potrivim perfect și nimeni nu ne poate deosebi. Nu cred să existe altă explicație fie ea logică sau de alt fel."
Acțiunea romanului este plasată în secolul XV și aduce cu ea o descriere atât de bine realizată, încât poți vedea cu ochii minții locurile prin care s-a perindat nefericitul Hamid. Fie că vorbim de Cairo, Constantinopol, Veneția sau Brăila.
Contextul istoric este foarte implicat în această poveste cu repercusiuni asupra destinelor personajelor. În secolul XV, Imperiul Otoman este artizanul principalelor evenimente ale epocii; în acest context, asistăm împreună cu Ruggiero și Stefano la o campanie împotriva acestuia.
Am adorat această poveste, care a continuat o altă aventură fascinantă, pentru că am simțit că mă întorc în timp, iar asta înseamnă enorm pentru un om ca mine, fascinat de trecut, așa că vă recomand să o citiți cu drag pentru că nu veți regreta.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Monica Ramirez, o scriitoare uimitoare de spionaj și thriller!

Monica Ramirez este una din cele mai apreciate scriitoare de literatură de spionaj și thriller din țară. Fără ezitare, Monica și-a arătat disponibilitatea de a accepta un dialog deschis cu noi și a răspuns întrebărilor indiferent de natura lor. Monica Ramirez (n. 6 iulie 1970) a locuit în SUA, unde a publicat nouă romane. Bucureşteancă, absolventă a Belford University din California, cu o diplomă de Creative Writing, membră a EWA – Espionage Writers of America, și a Romanian Crime Writers Club, a debutat în România cu Asasin La Feminin, primul volum tradus în limba română din seria de spionaj/romance Alina Marinescu, apărut la editura Blue Ink Waters Press din America în ordinea care urmează: The Unwilling Assassin, Whispered Identities, Balance of Power, Beyond Smoke and Shadows, Abyss, Requiem for an Assasin. Editura Boson Books i-a publicat cele două romane istorice de dragoste, Intimate Strangers Affair și Kit Black, precum și thriller-ul Blackout. Au mai apărut în Rom

"Poveste dintr-o sticlă de parfum" de Adrian Petru Stepan

Editura Lebăda Neagră Pagini: 189 Aș putea număra pe degetele de la o mână cărțile care mi-au înmuiat sufletul atât de tare, încât să-mi umezească ochii, iar romanul al lui Adrian este unul dintre ele. Deși este unul de o dimensiune redusă, exact cât o esență de parfum de calitate ce îți face sufletul sa vibreze, romanul a adus o nouă premieră în viața mea din ultimii zece ani. A reușit să mă facă să recitesc întrega poveste la un interval scurt de timp. Firescul se desprinde din stilul acestui autor, iar cuvintele sunt atât de armonioase și frumos îmbinate, că îi dau un farmec aparte, nespus de liniștitor pentru suflet.  Un balsam frumos din tinerețea fiecăruia dintre noi sau un îndemn la aprofundarea unei realități de a cărei valoare nu ești conștient, în general, decât doar după mult timp. "Poveste dintr-o sticlă de parfum" aduce cu sine nostalgia unei tinereți pierdute, o poveste magică de iubire, așa cum este prima iubire din viața unui om, petrecută într-o atmosferă dom

"Vodcă roșie - O dușcă de necurat" de Bogdan Piticariu

  Editura Lebăda Neagră Pagini: 124 Șase povești horror, insolite și frumos concepute, plasate undeva în era comunistă menite nu neapărat să te sperie în așa măsură încât să nu dormi noaptea, ci mai degrabă să îți stârnească zâmbet, m-au fermecat și m-au făcut să citesc cu poftă fiecare narațiune în parte într-un timp foarte scurt. Fiecare poveste luată în parte e o experiență unică ce se inspiră din legende urbane-rurale care au circulat în epoca nu demult apusă a comunismului, în care sărăcia și opreliștile de tot felul, au dus la alternative mai mult sau mai puțin potrivite cu sănătatea mentală și fizică a oamenilor. Vodca roșie este un  substituent pentru băutura dispărută din magazine cu care minerii au inlocuit-o cu un solvent industrial de abataj cu efecte devastatoare. Păluga, o ființă supranaturală își face apariția în comunitate, iar moartea își râde de oameni. Într-o altă poveste, lipsa alimentelor de la un aprozar îl face pe responsabilul de magazin să improvizeze, iar moar