Treceți la conținutul principal

Romanian Gothic de Bogdan Piticariu — Folclor, legende urbane și horror de cea mai bună calitate

 


Trăim vremuri apăsătoare, sufocați de obligații, nevoi și probleme cotidiene. Suntem obosiți de minciuni, absurdități și goana fără sens a realității. Tocmai de aceea, uneori simțim nevoia să evadăm. Iar poveștile pot fi cea mai simplă și eficientă cale de scăpare — un pas în lateral, către o lume paralelă. Una mai misterioasă, mai tulburătoare… și, sincer, mai vie.

Bogdan Piticariu este genul de autor care te smulge din cotidian cu o naturalețe surprinzătoare. Te duce într-un univers întunecat, dar fascinant, populat cu ființe și fapte care par desprinse din coșmaruri colective și legende uitate. Fiecare poveste din volumul Romanian Gothic e o călătorie prin colțurile întunecate ale imaginarului românesc, filtrată printr-o sensibilitate contemporană, dar ancorată în rădăcini culturale adânci.

Piticariu împletește cu măiestrie mituri folclorice, legende urbane și umor negru într-un stil care amintește de realismul magic, dar cu o notă bine conturată de gotic postcomunist. Povestirile sunt inspirate din folclorul românesc și din legende urbane care au circulat intens în perioada comunistă și în anii de după Revoluție.

Una dintre cele mai reprezentative este La gagica zburătoare, inspirată din povestea studentei moarte în condiții misterioase la Hotel Cișmigiu, combinată cu mitul urban al „gagicii zburătoare”, celebru în Bucureștiul anilor ’90. Piticariu păstrează doar esența acestor legende și le transformă într-o poveste savuroasă, absurdă și profund românească, unde umorul ironic se întâlnește cu teroarea difuză a unei societăți bântuite de trecut.

Nouă vieți este, paradoxal, una dintre cele mai triste, dar și una dintre cele mai amuzante povestiri din volum. În centrul narațiunii se află un motan care refuză să moară și care pare să revină obsesiv pentru a scoate la lumină cele mai întunecate secrete ale unei familii. Aparent o poveste cu animale, textul este, de fapt, o critică acidă a arivismului românesc — un portret amar al celor dispuși să calce peste orice, inclusiv peste cadavre, pentru confort și siguranță.

Mâncătorul de păcate aduce în prim-plan o altă fațetă sumbră a istoriei recente — persecuția religioasă din timpul regimului comunist. Personajul principal, un fost activist, pe patul de moarte, cere absolvirea de păcate în schimbul averii sale. Dar niciun preot nu vrea să i-o acorde. Soluția? Un „mâncător de păcate”, o figură ancestrală, preluată din folclorul britanic și reinterpretată cu o forță tulburătoare. Povestea ridică întrebări incomode despre iertare, vină și moarte — și despre ce înseamnă cu adevărat să fii curat sufletește.

În Parizer, horrorul se împletește cu grotescul românesc într-o poveste cu moroi, acei morți care nu-și găsesc liniștea și continuă să bântuie printre cei vii. Vampirismul clasic lasă loc unei viziuni mai autohtone, dar la fel de terifiante. Tonul e ludic, dar atmosfera rămâne apăsătoare, iar combinația de folclor și imaginație te prinde ca într-o capcană din care nu vrei să scapi.

Mâna neagră este o poveste care m-a afectat personal. Mi-a trezit un coșmar din copilărie, când am văzut un picior uman secționat într-o curte de spital. L-am visat mult timp. Așa că, atunci când am citit despre o mână cu trăsături similare — vie, prezentă, justițiară — senzația a fost copleșitoare. Piticariu reușește să transforme o imagine grotescă într-un simbol al dreptății, dar o face cu o cruzime poetică ce nu iartă.

În fine, Second Hand pornește de la o premisă simplă: o haină cumpărată dintr-un magazin de vechituri care îndeplinește toate dorințele celui ce o poartă. Dar ce preț are fericirea? Și cine plătește pentru dorințele noastre? Povestea devine o reflecție subtilă despre lăcomie, superficialitate și tentațiile care vin la pachet cu iluzia norocului.

Toate aceste povestiri sunt învăluite într-o atmosferă densă, încărcată de mister și tensiune. Umorul este inteligent dozat, iar absurdul se împletește cu tragicul într-un mod care te face să zâmbești amar. Bogdan Piticariu reușește să creeze un volum cu identitate proprie, în care goticul românesc capătă o formă urbană, modernă, dar înrădăcinată adânc în frici și traume colective.

Pentru mine, Romanian Gothic este deja una dintre lecturile definitorii din literatura horror românească contemporană. O carte care nu doar sperie, ci și provoacă. Și care, în ciuda întunericului din pagini, luminează ceva esențial în noi.


Editura Lebăda Neagră

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Monica Ramirez, o scriitoare uimitoare de spionaj și thriller!

Monica Ramirez este una din cele mai apreciate scriitoare de literatură de spionaj și thriller din țară. Fără ezitare, Monica și-a arătat disponibilitatea de a accepta un dialog deschis cu noi și a răspuns întrebărilor indiferent de natura lor. Monica Ramirez (n. 6 iulie 1970) a locuit în SUA, unde a publicat nouă romane. Bucureşteancă, absolventă a Belford University din California, cu o diplomă de Creative Writing, membră a EWA – Espionage Writers of America, și a Romanian Crime Writers Club, a debutat în România cu Asasin La Feminin, primul volum tradus în limba română din seria de spionaj/romance Alina Marinescu, apărut la editura Blue Ink Waters Press din America în ordinea care urmează: The Unwilling Assassin, Whispered Identities, Balance of Power, Beyond Smoke and Shadows, Abyss, Requiem for an Assasin. Editura Boson Books i-a publicat cele două romane istorice de dragoste, Intimate Strangers Affair și Kit Black, precum și thriller-ul Blackout. Au mai apărut în Rom...

Lanțul adicției de Daniela Bortea

  Pagini: 326 Editura: Creator Mi-a făcut o deosebită plăcere să citesc acest roman care nu are pretenții de la autoare de a fi deosebit, și totuși... Veți avea o surpriză! Veți medita mult pe marginea lui, pentru că toți avem câteva zale dintr-un lanț al adicției. Suntem dependenți de iubire, iar asta implică suferință mai ales când cei dragi au o problemă. Nu de... matematică!🤣 De ce adicție?!  Nu vreau sa vorbesc doar despre dependența de droguri sau alcool care  macină viața celor care sunt prinși în aceste mreje autodistuctive, ci și despre cei care sunt legați sufletește de aceștia. Familia, prietenii, iubiții victimelor, sunt la rândul lor înlănțuiți într-o suferință continuă și implicit devin victime care se automutilează de vinovăția închipuită a celor aflați în această situație. Acest roman dezbate această temă dureroasă și provoacă un disconfort necesar pentru a înțelege realitatea.  Oricând se poate întâmpla ca cineva drag sa cadă într-o astfel de patimă...

Cipi acest pitic uriaș de Fodor Sandor

Cipi acest pitic uriaș de Fodor Sandor Va aduc în aceasta zi in față o povestire frumoasă care m-a fermecat și pe care o recomand tuturor cu plăcere. Am citit-o când eram copil si m-a cucerit atunci irevocabil, iar acum când am recitit-o am realizat că se adresează nu numai copiilor, ci și adulților. Cipi este un pitic drăgălaș care locuiește în pădure și după ce își face in fiecare dimineață exercițiile de înviorare și menținere, are de făcut foarte multe lucruri pe care ni meni nu i le cere, dar le face pentru că așa vrea. Șterge de pe frunze și petale polenul adus de vânt, supraveghează parfumul florilor, gâdilă ciocul păsării cântătoare, trezește albinele, verifică familia de arici sa fie bine învelită în timp ce dorm după tura de noapte și mai face multe alte lucruri deosebit de importante care îl țin ocupat întreaga zi... Povestirea este împărțită în cinci părți foarte frumoase, care ne prezintă câteva din aventurile micuțului nostru prieten. In prima parte,...